Andrius Švarplys: Pora pastabų dėl embrionų šaldymo

Paskutinės įstatymo pataisos leidžia liberalų gydymo būdą (šaldys daugiau nei trys embrionai; nebus privaloma visus tris „įsodinti“), bet įpareigoja likusius embrionus šaldyti „amžinai“. Tarsi pasiektas kompromisas tarp dviejų kovojusių pusių: pro-life religinės pozicijos ir nevaisingų porų.

Vis gi galima konstatuoti, kad labiausiai iš dviejų pusių kovos laimėjo trečioji pusė: privačios nevaisingumo gydymo klinikos, kurios (kaip skelbta) jau yra prisipirkusios šaldymo įrangos ir dabar gavo kone valstybinę garantiją ir lėšas išnaudoti šaldytuvus iki „amžinybės“.

Ir antra pastaba, daugiau filosofinė. Šiame susikirtime plačiai buvo naudojamas religijos atgrasymo argumentas: „ką gali pasakyti religinės dogmos medicininės-mokslinės problemos sprendime?“. Buvo smarkiai užtrolintas religijos „tamsumas“.

Neskubėkime. O kokiomis mokslinėmis priemonėmis Mokslas gali nustatyti gyvybės manipuliavimo ribas? Jeigu viskas remiasi tiktai į utilitaristinį kriterijų – mokslas padeda žmonėms, ir į mokslinį technologinį kriterijų – mokslas yra pajėgus pažinti, įvaldyti ir įtakoti gyvybę, tai kokio pobūdžio argumentu Mokslas gali remtis, atsakant į klausimą – kodėl nepradėti klonuoti žmogaus? Ar augintis embrionus organų pasikeitimui kai šie susidėvės? Juk akivaizdu, kad tai būtų visiems naudinga, kaip ir tai, kad mokslas iš principo tai įstengia.

Mokslas neturi ir pagal savo prigimtį negali turėti lemiamo žodžio gyvybės ir mirties sferoje. Tam reikalingi ne moksliniai, o moraliniai argumentai. Todėl ir egzistuoja politika, kur susitinka moralinės pozicijos ir sutaria kaip bus traktuojamas vienas ar kitas klausimas. Todėl, kai mokslas atsakys į klausimą kas yra žmogus, kas yra meilė, kokia gyvenimo prasmė, mes žinosime, kad tai jau nėra mokslas, o politika (ar rinka, pasaulėžiūra ir t.t.).

Religija saugo pagarbą gyvybei. Bet kartais tai neapsaugo pačios religijos nuo nepagarbos gyvybei. Draudimas daryti abortą net po išprievartavimo (kaip nesenai atsitiko Lenkijoje, bet po „Juodojo protesto“ atšaukta) yra prie tokių nepagarbos pavyzdžių. Rūpestis nepaversti embrionus gamybine preke visiškai išlaiko pagarbos gyvybei principą, taip pat – akcentas į alternatyvius gydymo būdus (kiašialąsčių šaldymą). Tačiau prievartauti moterį ir šeimas apsigimimo rizika, manau, jau išeina iš pagarbos gyvybei ribų.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *