Ramunė Jurkuvienė: „Negali ilgai išsilaikyti dalykai, kurie yra neteisingi savo esme“.

Naujienų portale 15min.lt paskelbtas labai aktualus ir taiklus LS narės Nijolės Jurkuvienės komentaras:

Laisvė – abstrakti sąvoka, bet pasaulinė šeimos terapijos pradininkė Viginija Satir ją sukonkretino, teigdama, kad žmogus turi 5 laisves.

Jos tokios:
matyti tai, ką mato,
girdėti tai, ką girdi,
jausti tai, ką jaučia,
suprasti taip, kaip supranta,
ir pasakyti, ką jis mato, girdi, jaučia ar supranta.

Pastaruoju metu pradedu įsitikinti, kad Laisvę išsikovojusioje mūsų šalyje šios 5 elementarios konkrečios laisvės vis dar yra sunkiai pasiekiamos.
Pavyzdžiui: Matau klykiantį vaiką, nes jį iš tėvo plėšia svetimas žmogus. Bet iš manęs reikalauja, kad turiu to nematyti ir negirdėti. Reikalauja nejausti natūralios užuojautos tėvui ir užslopinti iš šio jausmo kylantį norą padėti skriaudžiamiesiems.

Ir visą drastišką pareigūno veiksmą prieš tėvą ir vaiką turiu suprasti ne kaip agresiją, bet kaip nuoširdų rūpinimąsi geriausiais šio vaiko ir šios šeimos interesais. Na, ir pasakyti viešai, ką matau, girdžiu, jaučiu ir suprantu man NEGALIMA: tuoj būsiu žeminama, įžeidinėjama ir ponai per TV autoritetingai tars, kad matau, girdžiu, jaučiu ir suprantu ne taip, kaip reikia.

O kaip reikia, kelios moteriškės ar keli vyriškiai, save vadinantys ekspertais, žurnalistais ar valdininkais tai jau tikrai žino. Juk taip parašyta instrukcijoje, vadinamoje teisės aktais. Jie vieninteliai tegali paaiškinti šiuos „šventus“ teisės aktus. Jie juk išrinktieji. Šie teisės aktai tai tas pats kaip iš dangaus nuleisti, – jie nepajudinami. Vargas tam, kuris bandys remtis logika ar 5 aukščiau minėtomis laisvėmis. Net jeigu jis bus Seimo narys, teisininkas, mokslininkas ar praktikas, jo argumentai – niekis. Keli „pažangūs žinotojai“ visiems paaiškins, kaip GALIMA IR KAIP NEGALIMA matyti, girdėti, jausti ar suprasti.

Visa armija išmokusių sistemai paklusti tarnautojų nesigilins į esmę, nesistengs įsiklausyti į save ir kitus, susidaryti savo nuomonės, ieškoti optimalios išeities iš problemos. Pagrindinis šių valdininkėlių dėmesys skirtas nustatyti, kas šioje situacijoje išeis nugalėtoju. Ir tuoj pat stoti stipresniojo , t.y. nugalėtojo, pusėn.

Analogiška situacija su mokytojais. Juk dar visai neseniai mačiau, kad buvo surinkta 1500 idėjų Lietuvai. Girdėjau, kad iš jų buvo atrinktos trys. Viena iš jų: mokytojas – prestižinė profesija iki 2025 m. Jutau, kad laiko ne tiek jau daug tokiai ambicingai idėjai įgyvendinti ir supratau, kad dabar bus daroma viskas, kad pedagogų prestižas kiltų – algos augs, krūviai bus adekvatūs, mokytojų padėjėjai darbuosis kiekvienoje klasėje, ypač integravus vaikus su raidos sutrikimais, mokytojų kūrybingumas bus realiai skatinamas, mokytojas įgis pasitikėjimo savimi, nebus taikoma žeminanti valdininkų kontrolė, iš mokytojų reikalaujamas popierizmas tiesiog nyks akyse.

Įtariu, kad ne vien aš taip supratau. Ir patys mokytojai taip suprato. Kai kurie iš jų net patikėjo, kad taip ir bus. Pasirodo, kad taip matyti, girdėti, jausti ir suprasti neturime teisės. „Pažangiųjų žinotojų“ logika kita.

(…)

LS narė Ramunė Jurkuvienė yra Lietuvos sveikatos mokslų universiteto docentė daktarė.

Visą straipsnį skaitykite čia

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *